Η Μπάρμπι η αγαπημένη κούκλα όλων των κοριτσιών, που πολλές φορές έχει προκαλέσει αντιπαράθεση στη διάρκεια των ετών, το 2019 θα γίνει 60 χρονών.
Η Μπάρμπι έχει εξελιχθεί στη διάρκεια του χρόνου για να συμβαδίζει με τις σύγχρονες τάσεις: για του λόγου το αληθές μπορεί κάποιος να την ακολουθήσει στο Twitter.
Και παρά τον σκληρό ανταγωνισμό στην βιομηχανία του παιχνιδιού, κάθε χρόνο πωλούνται 58 εκατομμύρια Μπάρμπι σε περισσότερες από 150 χώρες.
«Σε μια βιομηχανία όπου η επιτυχία σήμερα διαρκεί τρία με πέντε χρόνια, 60 χρόνια είναι τεράστια υπόθεση!», λέει ο Νέιθαν Μπέιναρντ, ο διευθυντής διεθνούς μάρκετινγκ της κούκλας.
Παγκοσμίως η Μπάρμπι είναι το ίδιο γνωστή με την Κόκα Κόλα ή τα Μακ Ντόναλντς, προσθέτει ο Μπέιναρντ, ο οποίος επισκέφθηκε πρόσφατα το στούντιο της κατασκευάστριας εταιρείας Mattel όπου σχεδιάζεται η διάσημη κούκλα, στο Ελ Σεγούνδο, ένα προάστιο του Λος Άντζελες.
Συνολικά περισσότερες από ένα δισεκατομμύριο Μπάρμπι έχουν πουληθεί από τότε που έκανε το ντεμπούτο της στην Αμερικανική Έκθεση Παιχνιδιού της Νέας Υόρκης στις 9 Μαρτίου του 1959.
Η κούκλα ήταν μια ιδέα της Ρουθ Χάντλερ, συνιδρύτριας της Mattel, η οποία εμπνεύστηκε από τα ίδια της τα παιδιά για να δημιουργήσει την Μπάρμπι.
«Η κόρη της, η Μπάρμπαρα, είχε περιορισμό στις επιλογές των παιχνιδιών της. Τα μοναδικά διαθέσιμα παιχνίδια ήταν κούκλες-μωρά», εξηγεί ο Μπέιναρντ.
«Ο μοναδικός ρόλος που θα μπορούσε να φανταστεί μέσα από αυτά τα παιχνίδια ήταν ο ρόλος του φροντιστή, της μητέρας», ενώ ο γιος της Χάντλερ «μπορούσε να φανταστεί τον ρόλο του αστροναύτη, του κάου μπόι, του πιλότου, του χειρουργού».
Το Μπάρμπι είναι φυσικά το υποκοριστικό του Μπάρμπαρα.
Η κούκλα είχε στόχο να διδάξει τα κορίτσια «ότι είχαν επιλογές, ότι θα μπορούσαν να είναι οτιδήποτε. Το 1959 αυτή η ιδέα ήταν πρωτοποριακή», λέει ο Μπέιναρντ.
Οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν αμέσως στα ύψη. Τον πρώτο χρόνο πουλήθηκαν 300.000 κούκλες Μπάρμπι, σημειώνει ο ίδιος.
Ανέφικτο πρότυπο
Εξαρχής οι διαστάσεις μοντέλου pin-up της Μπάρμπι ενόχλησαν τις φεμινίστριες γι’ αυτό και η κούκλα δέχτηκε κριτική κατά τις επόμενες δεκαετίες.
«Το 1959 η σωματοδομή της ήταν υπερβολική για να ταιριάζει με την αισθητική της εποχής και τα υφάσματα που ήταν διαθέσιμα», εξηγεί ο σχεδιαστής της Μπάρμπι Κάρλαϊλ Νουέρα.
Από τότε που η ξανθιά καλλονή έκανε την πρώτη της εμφάνιση στα καταστήματα και έπειτα από ένα κύμα παραπόνων για τις μη ρεαλιστικές διαστάσεις της, η Mattel έχει κάνει πολλές τροποποιήσεις στην κούκλα και έχει παρουσιάσει πολλές εκδοχές της με διαφορετική σωματοδομή και διαφορετικό χρώμα επιδερμίδας.
Η Μ. Τζ. Λορντ, η συγγραφέας του “Forever Barbie”, θεωρεί τις πρώτες επικρίσεις που δέχτηκε η κούκλα αδικαιολόγητες.
«Είναι αυτό που το παιδί την θέλει να είναι. Το πώς ένα παιδί βλέπει την Μπάρμπι συχνά πλαισιώνεται από το πώς η μητέρα αυτού του παιδιού αισθάνεται για την θηλυκότητα», δήλωσε η Λορντ στο AFP.
Το 1965, τέσσερα χρόνια πριν πατήσει το πόδι του στο φεγγάρι ο Νιλ Αρμστρονγκ, η Μπάρμπι έγινε αστροναύτης. Το 1968, η πρώτη μαύρη Μπάρμπι, φίλη της πρωτότυπης ονόματι Κρίστι, βγήκε στα ράφια των καταστημάτων παιχνιδιών.
Όπως επισημαίνει η Λίζα Μακ Νάιτ, η πρώτη αντιπρόεδρος και μάνατζερ παγκοσμίως για το συγκεκριμένο προϊόν της Mattel, σήμερα το 55% των Μπάρμπι που πωλούνται σε όλο τον κόσμο δεν έχουν ξανθά μαλλιά ή μπλε μάτια.
Η Mattel έχει τουλάχιστον 100 άτομα να εργάζονται στο στούντιο σχεδιασμού της κούκλας στο Ελ Σεγούνδο, ένα τεράστιο κτίριο που βρίσκεται μεταξύ του Διεθνούς Αεροδρομίου του Λος Άντζελες και ενός αυτοκινητοδρόμου.
Οι σχεδιαστές ξεκινούν με ένα απλό σχέδιο και στη συνέχεια μια ολόκληρη στρατιά από εξειδικευμένους στο αντικείμενο αναλαμβάνουν την ολοκλήρωση της κατασκευής χρησιμοποιώντας ακόμη και το πιο εξελιγμένο λογισμικό και τρισδιάστατη εκτύπωση για τα μαλλιά, τα ρούχα, το πρόσωπό της.
Η διαδικασία αυτή για την δημιουργία μιας νέας Μπάρμπι μπορεί να διαρκέσει από 12 ως 18 μήνες. Στη συνέχεια το πρωτότυπο στέλνεται από το εργαστήριο της Καλιφόρνια σε εργοστάσια στην Κίνα και στην Ινδονησία για μαζική παραγωγή.
Η Μπάρμπι στα social media
.Η Μπάρμπι δεν είναι μόνο ένα επιτυχημένο προϊόν, έχει τεράστια παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και θα μπορούσε μάλιστα να χαρακτηριστεί “influencer” αφού διαθέτει εκατομμύρια ακολούθους.