Συνέντευξη στην Αναστασία Γαβριελάτου στο free press περιοδικό Ανατολικής Αττικής SoWhat?
Πόσα χρόνια ασχολείστε με τις μουσική εκμάθηση και ποια τα μουσικά μονοπάτια που έχετε περπατήσει;
Ξεκίνησα τις σπουδές μου μετά το λύκειο στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών και Βορείων Προαστείων. Είμαι καθηγήτρια κλασικού τραγουδιού, λυρική υψίφωνος με συμμετοχές ως solist στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, στο Ζάππειο Μέγαρο και σε διάφορες συναυλίες ανά την Ελλάδα και το εξωτερικό. Είμαι καθηγήτρια πιάνου και ανώτερων θεωρητικών, μαέστρος, και μουσικοπαιδαγωγός. Έχω παρακολουθήσει κύκλο σπουδών παραδοσιακής, βυζαντινής μουσικής και μουσικοθεραπείας. Διετέλεσα μαέστρος των χορωδιών του Δήμου Μαραθώνα, από το 2003 έως το 2010. Έχω διοργανώσει συναυλίες με χορωδίες από τις ΗΠΑ και την Γαλλία και έχω συμμετάσχει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ως επίτιμη μαέστρος του Δήμου Μαραθώνα. Έχω ηχογραφήσει CD με παιδικά παραδοσιακά τραγούδια (FM Records). Έχω κάνει ηχογραφήσεις στο Γ πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας με το Free Time Quartet. Έχω μελοποιήσει ποιητικές συλλογές με παρουσιάσεις στο Grand Chalet, Εκάλη Club, Αμερικάνικο Κολέγιο Αθηνών. Συμμετείχα στο μουσικό πρόγραμμα των Ολυμπιακών & Παρολυμπιακών (2004) στις τελετές έναρξης και λήξης. Είμαι ιδρύτρια από το 2006 του Ωδείου Μαραθώνα ”Θεοώρα Ρούση”.
Κατά καιρούς ακούμε τη φράση “μουσική παιδεία”. Τι σημαίνει αυτό και πόσο σημαντικό είναι στη ζωή του ανθρώπου;
Η “μουσική παιδεία” είναι δύο λέξεις με πολύ μεγάλο βάθος. Είναι η παιδεία που παρέχεται μέσω της μουσικής. Η μουσική ψυχαγωγεί, διαμορφώνει την ψυχή ώστε να εκδηλώνει την ευγενική της φύση, καλλιεργεί την αισθητική φύση του ανθρώπου και επιδρά καταλυτικά στο ήθος και τον χαρακτήρα του ανθρώπου. Με την μουσική ο άνθρωπος ανακαλύπτει τον εαυτό του και μαθαίνει να εκφράζεται, γεγονός που τον βοηθά να είναι ισορροπημένος και ελεύθερος. Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν τοποθετήσει την μουσική στα τρία βασικά μαθήματα μαζί με την γυμναστική και την γραμματική.
Ποια μουσικά όργανα προτιμούν οι νέοι στην εποχή μας;
Τα συνηθέστερα όργανα είναι η κιθάρα το πιάνο και το βιολί Όμως το κάθε όργανο έχει την ιδιαιτερότητά του τόσο στην τεχνική του όσο και στην αισθητική του. Πολλές φορές διαλέγουμε ένα όργανο καθώς δεν γνωρίζουμε τα υπόλοιπα, γι’ αυτό θα ήταν πολύτιμο τα παιδιά μας να παρακολουθούν διάφορα μουσικά δρόμενα όπως παραδοσιακές εκδηλώσεις, φιλαρμονικές, ορχήστρες, χορωδίες ώστε να διευρύνουν τα ακούσματά τους και να μπορούν να προσδιορίσουν ποιο μουσικό όργανο τους αρέσει.
Υπάρχουν τμήματα για τους πολύ μικρούς μας φίλους;
Στα ωδεία υπάρχουν τμήματα για μικρά παιδιά. Ξεκινάμε από τα πολύ μικρά, 1 με 3 ετών, με προγράμματα για τη μαμά και παιδί όπου το παιδί νιώθοντας την προστασία της μητέρας γνωρίζει τον εαυτό του μέσα στον κόσμο την μουσικής. Συνεχίζουμε με μεγαλύτερα παιδιά από 3 έως 6 ετών, με μουσικοκινητική αγωγή, με συστήματα όπως το Orff. Σε αυτά το παιδί αποκτά αρμονική κίνηση, αυτοπεποίθηση, ισορροπία σώματος και πνεύματος και μαθαίνει να εκφράζεται. Πολύ σημαντικά είναι και τα ορχηστρικά τμήματα όπου κυρίως με τα κρουστά και μέσω του συνόλου συμμετέχει το παιδί σε μία ξεχωριστή μουσική έκφρασης.
Ποιο είναι το πιο σημαντικό που διδάσκετε στους μαθητές σας;
Η μουσική, μαζί με την ζωγραφική το θέατρο και άλλες τέχνες θα πρέπει να έχουν σαν ρόλο τους ακριβώς την ανάπτυξη της ευαισθησίας του παιδιού, της αντίληψης και της κοινωνικότητάς του, σαν αντιστάθμισμα στα υπόλοιπα μαθήματα. Κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο σε μια ατμόσφαιρα χαράς και παιχνιδιού με την ενεργητική συμμετοχή των παιδιών και όχι ενός στείρου μαθήματος. Σημαντικό είναι να αγαπήσουν την μουσική και να τους βοηθήσει στην ζωή τους. Ο βασικότερος στόχος της διδασκαλίας μου είναι η μόρφωση του κάθε ανθρώπου. Ξεκινάω από το να μάθει το παιδί να συμπεριφέρεται σωστά στον χώρο του ωδείου, να σέβεται τον εαυτό του και τους γύρω του και να συμμετέχει ώς μέλος μίας ομάδας σε όλες τις δραστηριότητες και εκδηλώσεις του ωδείου. Βαθαίνω στην ανάπτυξη του μουσικού κόσμου του κάθε μαθητή, δίνοντας βάση στην ορθή τεχνική εκτέλεση καθώς και στην αισθητική απόδωση του κάθε μουσικού κομματιού, ώστε να φτάσει ο μαθητής στην δεξιοτεχνία. Πολύ σημαντικό για μένα είναι ο μαθητής να νιώθει ελεύθερος, να θεωρεί το ωδείο ώς ένα χώρο δικό του και να απολαμβάνει την έκφραση μέσω του μουσικού του οργάνου.
Θα μας μιλήσετε για τις εκδηλώσεις του Ωδείου;
Οι εκδηλώσεις που οργανώνω στο ωδείο στόχο έχουν τον κάθε μαθητή. Μέσα από αυτές, δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσει ο μαθητής την δουλειά του στο κοινό και να αποκτήσει αυτοπεποίθηση. Παράλληλα, μέσα από τις ομαδικές εκτελέσεις μουσικών κομματιών, των χορωδιακών και των ορχηστρικών συνόλων, ενισχύεται η ομαδικότητα, δημιουργείται κλίμα συντονισμού και έτσι απογειώνεται η μουσική έκφραση. Οι γονείς απολαμβάνουν τα παιδιά τους πάνω στη σκηνή και τα παιδιά απολαμβάνουν την επιβράβευση της προσπάθειάς τους.
Ποια όργανα είναι τα βασικά που διδάσκονται στο ωδείο;
Τα μουσικά όργανα κατατάσσονται σε σχολές μέσα σ’ ένα ωδείο. Στο Ωδείο Μαραθώνα φέτος λειτουργούν οι σχολές πιάνου, κιθάρας, φωνητικής,(κλασσικό και σύγχρονο τραγούδι) μπουζουκιού και ηλεκτρικής κιθάρας. Για πρώτη χρονιά φέτος ξεκινάει μέσα στην
σχολή κρουστών η διδαχή της drums. Το ωδείο έχει την δυνατότητα για την δημιουργία και άλλων σχολών εάν ζητηθεί.. Παράλληλα διδάσκονται όλα τα θεωρητικά μαθήματα που απαιτούνται για τις μουσικές σπουδές, ανώτερα θεωρητικά, αρμονία, μουσική σύνθεση, ενοργάνωση κ.α. καθώς γίνεται και προετοιμασία για τις εξετάσεις των μουσικών σχολείων και των ειδικών μαθημάτων στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Πώς θα παροτρύνατε τους νέους να ασχοληθούν με τη μουσική;
Είναι σημαντική η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου καθώς και η μουσική εκπαίδευση από την προσχολική ηλικία μέσω της μουσικοκινητικής αγωγής αλλά και σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης των νέων ως εξωσχολική δραστηριότητα αφού δεν δίνεται η δυνατότητα αυτή μέσα στα σχολεία. Στόχος της μουσικής παιδαγωγικής δεν είναι τόσο η διδασκαλία ενός μουσικού κώδικα αλλά κυρίως η διαμόρφωση μιάς ισορροπημένης προσωπικότητας, η ανάπτυξη της ευαισθησίας και της δημιουργικότητας του νέου ανθρώπου. Να αναπτύξει θετική στάση προς την καλή ποιοτική μουσική, σαν μια μορφή τέχνης, είτε είναι έντεχνη, παραδοσιακή, λαϊκή ή ξένη.
Υπάρχουν οφέλη της μουσικής στην ψυχική υγεία;
Στην Αρχαία Ελλάδα ο Πλάτωνας στο έργο του ‘Πολιτεία’ είχε διατυπώσει την ανάγκη και ωφέλεια της μουσικής εκπαίδευσης στους νέους. Μέσα από τον κόσμο της μουσικής έκφρασης, του ρυθμού, της κίνησης και του λόγου τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους. Πολλά μουσικοκινητικά συστήματα όπως των μουσικοπαιδαγωγών Carl Orff και Emil Jacques Dalcrose στοχεύουν στην ανάπτυξη της κοινωνικότητας, της προσήλωσης, της μουσικής και κινητικής ανεξαρτησίας και ελευθερίας, στον αυτοσχεδιασμό και στην δημιουργικότητα. Αυτό που υποστήριζε ο Πλάτωνας ανέπτυξαν οι μεταγενέστεροι παιδαγωγοί του 20ου αιώνα για την διδασκαλία της μουσικής. Όταν το παιδί νιώσει όμορφα μέσω της συνεισφοράς του στην συνολική προσπάθεια αυξάνεται η πίστη του στην προσωπική του αξία και αναπτύσσεται ο αυτοσεβασμός του. Η συμμετοχή των παιδιών σε σύνολα με ηχηρές κινήσεις,όργανα, λόγο και κίνηση ,τα βοηθάει να αυξήσουν την ικανότητα τους για συγκέντρωση και υπευθυνότητα,τα μαθαίνει να εντάσσονται σε σύνολα και μαθαίνουν να εργάζονται ομαδικά έχοντας στη διάθεσή τους ποικίλα ηχοχρώματα, αυτενεργώντας στον κόσμο της μουσικής.
«Πολύ σημαντικό για μένα είναι ο μαθητής να νιώθει ελεύθερος, να θεωρεί το ωδείο ως ένα χώρο δικό του» …