Ο Νίκι Λάουντα στην εντατική

o-niki-laounta-stin-entatiki

Πέντε μήνες μετά την μεταμόσχευση πνεύμονα, ο θρύλος της Formula 1, Νίκι Λάουντα βρίσκεται πάλι στο νοσοκομείο με βαριά γρίπη. Σαράντα τρία χρόνια μετά την κόλαση που έζησε στην τελευταία χρονιά λειτουργίας της πίστας στο Νίρμπουργκρινγκ της Γερμανίας, ταλαιπωρείται από όσα του προκάλεσε η σύγκρουση και ο εγκλωβισμός στη φλεγόμενη Ferrari. Μια σύγκρουση που για 10” δεν έγινε θανάσιμη.

Tην 1η Αυγούστου του 1976 έπεσε -με τη Ferrari του- πάνω στα προστατευτικά κιγκλιδώματα του Grand Prix της Γερμανίας, στην πόλη Nürburgring, το οποίο χαρακτηριζόταν ως το πιο επικίνδυνο. 

 

Μετά τη σύγκρουση, το μονοθέσιο επέστρεψε στην πίστα, τυλίχθηκε στις φλόγες και συγκρούστηκε με αυτό του Μπρετ Λάνγκερ. Ο Λάουντα είχε παγιδευτεί στο φλεγόμενο αυτοκίνητο για ένα λεπτό, πριν τον ελευθερώσουν οι συνάδελφοι του (Λάνγκερ, Ερτλ, Μερζάριο και Έντουαρντς). Παρεμπιπτόντως, είχαν στη διάθεση τους μόνο έναν πυροσβεστήρα, αλλά όπως είπαν μετά, δεν επρόκειτο να αφήσουν έναν δικό τους να πεθάνει. Αυτό θα γινόταν, αν καθυστερούσαν άλλα 10 δευτερόλεπτα.

Ενώ συνέβαιναν όλα αυτά ο Λάουντα είχε τις αισθήσεις του. Οι διασώστες που έσπευσαν στο σημείο, τον είδαν να σηκώνεται πριν καταρρεύσει και ‘πέσει’ σε κώμα. Όταν έφτασε στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Μανχάιμ, ήταν σε κρίσιμη κατάσταση.

Το κρανίο του, τα χέρια του και το μέτωπο του είχαν υποστεί σοβαρά εγκαύματα, ενώ είχε εισπνεύσει τοξικά αέρια και καπνό από το φλεγόμενο μονοθέσιο -που κατέστρεψε στους πνεύμονες του και το αίμα του.

Τις επόμενες ημέρες έδινε κάθε δευτερόλεπτο μάχη για να ζήσει. Υποβλήθηκε σε σειρά επεμβάσεων, ώστε να καθαρίσουν οι πνεύμονες και το αίμα του από τον καπνό, αλλά και κομμάτια του μονοθέσιου που είχαν εκτοξευθεί και καρφωθεί στο πρόσωπο του.

Ακολούθησε -απαραίτητη- επέμβαση για την αποκατάσταση των δακρυγόνων αδένων και των βλεφάρων, που είχαν επηρεάσει την όραση του. Όλα αυτά, συν την αποκατάσταση, κράτησαν έξι εβδομάδες.

Επέστρεψε στη Μόντσα, επίσης εκ των πλέον επικίνδυνων σιρκουί, έπειτα από μόλις δυο απουσίες. Φορούσε ειδικό κράνος και είχε επιδέσμους παντού. Έκτοτε, εκτός πίστας, φορούσε πάντα καπέλο, για να καλύπτει τις ουλές. Σύντομα ήλθε η πρώτη συμφωνία με χορηγό, για το καπέλο. Ακολούθησαν πολλές άλλες.

Πίσω στο 1976, στην επιστροφή του τερμάτισε τέταρτος. Στο τέλος της σεζόν, τον τίτλο τον πήρε ο Βρετανός, Τζέιμς Χαντ. Η μεταξύ τους διαφορά ήταν ένας πόντος. To 1977 επέστρεψε στην κορυφή. Ήταν ο δεύτερος τίτλος του (ο πρώτος ήλθε το 1975) και ο τελευταίος με τη Ferrari. Πήρε άλλον έναν, με την McLaren (1984, για 0.5 πόντους διαφορά από τον Alain Prost). Παραμένει ο μόνος ‘πιλότος’ που ‘χει πανηγυρίσει δυο παγκόσμια πρωταθλήματα Formula1, με τους πιο επιτυχημένους κατασκευαστές του σπορ.

Αποσύρθηκε (δεύτερη και τελευταία φορά) το 1985, ως εκ των καλύτερων οδηγών στην ιστορία της F1. Ασχολήθηκε με την αεροπορική του εταιρεία, Lauda Air, την οποία πούλησε το 1999 στον Austrian Airlines.

Το 1993 επέστρεψε σε αυτή, ως στέλεχος της Ferrari. Το 2001 δούλεψε για τη Jaguar Formula One team που ένα χρόνο μετά δεν είχε θριαμβεύσει και έφυγε, μαζί με άλλα 70 μέλη. Το 2003 άρχισε νέα αεροπορική εταιρεία, με το όνομα Niki, που έγινε μέλος της Air Berlin το 2011.

Το Σεπτέμβριο του 2012 έγινε επίτιμος πρόεδρος της Mercedes AMG Petronas, στην ομάδα του Λιούις Χάμιλτον. Είχε άλλωστε, πάρει μέρος στις διαπραγματεύσεις που πήγαν τον Βρετανό στην εταιρεία.

Στις αρχές του 2016 αγόρασε την αεροπορική εταιρεία μίσθωσης τσάρτερ Amira Air, την ονόμασε LaudaMotion και όταν αντιμετώπισε πρόβλημα η Air Berlin (2017), πήρε πίσω τη Νiki. Συχνά πυκνά, μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια, ως κάτοχος άδειας εμπορικών πτήσεων πιλοτάριζε σε πτήσεις των εταιρειών του.

Το 1997 έκανε την πρώτη μεταμόσχευση νεφρού. Στα 48 του, δέχθηκε του αδελφού του, Φλόριαν. Η επέμβαση διήρκεσε δυο ώρες, έγινε στο Γενικό Νοσοκομείο της Βιέννης και ήταν επιτυχής.

Το 2005, στα 56, ξαναμπήκε για τον ίδιο λόγο, στο ίδιο νοσοκομείο. Αυτή τη φορά ο δότης ήταν η κοπέλα του, Μπιργκίτ. Τέσσερα χρόνια μετά, η -σύζυγος του από το 2008- Birgit του χάρισε και δυο ακόμα παιδιά: τον Μαξ και τη Μία. Είχε ήδη τον -οδηγό- Ματίας και τον -μάνατζερ του Ματίας-, Λούκας από τον πρώτο του γάμο, με τη Μαρλίν και τον Κριστόφ, από εξωσυζυγική σχέση.

Τον περασμένο Αύγουστο πήγε πάλι στο Γενικό Νοσοκομείο της Βιέννης. Και αυτή τη φορά, η κατάσταση του ήταν κρίσιμη. Υποβλήθηκε σε επέμβαση, για μεταμόσχευση πνεύμονα και οι γιατροί του ήταν μετρημένοι ‘γιατί μπορούν να υπάρξουν υποτροπές’.

Είχε αισθανθεί έντονη δυσφορία, σε διακοπές του στην Ίμπιζα και μεταφέρθηκε εσπευσμένα στη Βιέννη, για εξετάσεις που αφορούσαν έντονο βήχα. Η διάγνωση ήταν πως χρειαζόταν νέο πνεύμονα, αλλιώς θα πέθαινε.

Η αποκατάσταση κράτησε περί τους πέντε μήνες. Πρόλαβε να επιστρέψει στην κανονικότητα του για κάποιες ημέρες. 

“Έπειτα από πέντε μήνες στο κρεβάτι, το κύριο πρόβλημα είναι οι μύες. Πρέπει να ανακτήσω τη δύναμη μου. Είμαι καλά, δεν παίρνω πολλά χάπια. Σίγουρα η καθημερινότητα είναι διαφορετική από πριν, αλλά κάθε μέρα υπάρχει βελτίωση χάρη στους δυο φυσικοθεραπευτές μου. Χρησιμοποιώ το γήπεδο τένις που είναι μπροστά στο σπίτι μου, για να μάθω να ξαναπερπατάω. Ο γιατροί μου είπαν πως θα αναρρώσω πλήρως”.

Του είχαν πει ότι, αν όλα πάνε καλά, θα περπατάει μόνος του έως τον Φλεβάρη. Του έδωσαν και άδεια να κάνει γιορτές στην Ίμπιζα “όπου θα συνεχίσω τις προπονήσεις μου, για έξι ώρες κάθε μέρα με δυο εξαιρετικούς ανθρώπους που δεν με αφήνουν λεπτό”.

Όσο γιόρταζε τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, εμφάνισε συμπτώματα βαριάς γρίπης και επέστρεψε στο νοσοκομείο της Βιέννης. Οι γιατροί λένε πως αυτό έγινε “για προληπτικούς λόγους”.