Τι βρέθηκε κάτω από στρώματα μπογιάς στον πίνακα Le Moulin de la Galette, που ολοκλήρωσε ο Ισπανός καλλιτέχνης το 1900 όταν ήταν 19 ετών; Κάτι που κανείς δε φανταζόταν ότι βρισκόταν εκεί και περίμενε με υπομονή να βγει στο φως της επικαιρότητας κάποια στιγμή.
«Αρκετά αξιολάτρευτος σκύλος με υπέροχο κόκκινο φιόγκο ανακαλύφθηκε σε πίνακα ζωγραφικής» ήταν ο αρχικός τίτλος της είδησης. Κι όντως έτσι έγινε. Η απεικόνιση ενός σκύλου ανακαλύφθηκε κάτω από στρώματα χρώματος σε ένα πρώιμο αριστούργημα του Πάμπλο Πικάσο, περισσότερα από 120 χρόνια μετά τη δημιουργία του.
Το ζώο ήταν κρυμμένο κάτω από ένα κομμάτι σκούρου χρώματος στο Le Moulin de la Galette, που ολοκλήρωσε ο Ισπανός καλλιτέχνης όταν ήταν 19 ετών το 1900. Ανακαλύφθηκε πρόσφατα όταν οι ειδικοί χρησιμοποίησαν σύγχρονη τεχνολογία απεικόνισης στον πίνακα, αποκαλύπτοντας έναν καφέ σκύλο που φορούσε έναν κόκκινο φιόγκο στο λαιμό του.
Δείτε το βίντεο
«Κάτι υπήρχε»
Ο πίνακας εκτίθεται στο Μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης, στο πλαίσιο μιας έκθεσης για τα χρόνια της διαμόρφωσης του ζωγράφου στο Παρίσι. Το «Young Picasso in Paris» είναι μία από τις περισσότερες από 50 εκθέσεις και εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται σε όλο τον κόσμο φέτος για να σηματοδοτήσουν μισό αιώνα από τον θάνατο του καλλιτέχνη, το 1973.
Στηβ Κακέτσης: Ο άνθρωπος που σημάδεψε τη νυχτερινή Αθήνα – Η θρυλική «Νεράιδα», η «καταστροφή» και οι γυναίκες της ζωής του
Η Julie Barten, ανώτερη συντηρήτρια έργων ζωγραφικής στο Μουσείο Guggenheim, δήλωσε στο Reuters ότι πάντα είχε «ένα ισχυρό αίσθημα ότι υπήρχε κάτι εκεί κάτω».
«Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις ο Πικάσο ζωγράφισε πτυχές της σύνθεσης και στη συνέχεια τις εξαφάνισε και τις μετέτρεψε σε άλλα συνθετικά στοιχεία. Αυτό ήταν πραγματικά μέρος της πρακτικής του», δήλωσε η ίδια.
Παρομοίασε τον σκύλο με ένα «μόνιμο φάντασμα», επισημαίνοντας ότι οι θεατές μπορούν να το δουν με γυμνό μάτι αν κοιτάξουν αρκετά προσεκτικά.
«Υπάρχει κόκκινο χρώμα που διαφαίνεται σε ορισμένες περιοχές και αν κοιτάξετε πολύ προσεκτικά μπορείτε να δείτε τα μάτια και τα αυτιά. Μπορείτε να δείτε ότι, όταν το έκρυψε, άφησε στην πραγματικότητα το περίγραμμα του κεφαλιού ακόμα ορατό» είπε.
Γιατί τον κάλυψε;
Το μουσείο σημείωσε ότι ο σκύλος μοιάζει πολύ με ένα σπανιέλ Cavalier King Charles.
Παρόλο που η Julie Barten δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα γιατί ο Πικάσο επέλεξε να αφαιρέσει τον σκύλο τελικά από τον τελικό πίνακα, είπε ότι ο ζωγράφος μπορεί να θεωρούσε το ζωηρό του πρόσωπο «δελεαστικό» για τον υπόλοιπο πίνακα.
«Θα έκλεβε την παράσταση», είπε, προσθέτοντας ότι η κάλυψη του σκύλου επιτρέπει στους θεατές να «κοιτάξουν πιο προσεκτικά όλες τις άλλες υπέροχες φιγούρες στη σύνθεση – να βιώσουν το χώρο με διαφορετικούς τρόπους».
Η Megan Fontanella, επιμελήτρια μοντέρνας τέχνης του μουσείου, δήλωσε ότι εξακολουθεί να βρίσκει την ανακάλυψη εκπληκτική.
*Με στοιχεία από theguardian.com