Υποβρύχιο Titan: Η σύνθλιψη και το τέλος 5 ανθρώπων

Τραγικός ήταν ο επίλογος της πολυεθνικής πενθήμερης έρευνας για το υποβρύχιο Titan. Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, ένα ρομποτικό καταδυτικό όχημα ανακάλυψε ένα πεδίο συντριμμιών την Πέμπτη στο πυθμένα της θάλασσας σε απόσταση περίπου 488 μέτρων από το ναυάγιο του Τιτανικού.

Η OceanGate Expeditions είχε χάσει τα ίχνη του Titan, από τότε που έχασε την επαφή με το σκάφος υποστήριξης της επιφάνειας το πρωί της Κυριακής, περίπου μία ώρα και 45 λεπτά μετά από την κατάδυση του. Σύμφωνα με τους αξιωματούχους της ακτοφυλακής, εντοπίστηκαν πέντε σημαντικά κομμάτια του βαθυσκάφους στο πεδίο των συντριμμιών, συμπεριλαμβανομένου του κώνου της ουράς του σκάφους και δύο τμημάτων του κύτους πίεσης.

Οι πέντε νεκροί επιβάτες

Η OceanGate εξέδωσε ανακοίνωση πριν από την συνέντευξη Τύπου της ακτοφυλακής λέγοντας πως δεν υπήρχαν επιζώντες μεταξύ των πέντε ανδρών που επέβαιναν το βαθυσκάφος. Ο οδηγός του υποβρυχίου ήταν ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Στόκτον Ρας. Ο ίδιος ίδρυσε την εταιρεία το 2009 με στόχο να παρέχει επανδρωμένα βαθυσκάφη. Ήταν ο πιλότος του σκάφους και είχε εμπειρία σην αεροδιαστημική. Σε μία συνέντευξη του ανέφερε ότι «Αυτό για το οποίο ανησυχώ περισσότερο είναι πράγματα που θα με εμποδίσουν να βγω στην επιφάνεια – προεξοχές, δίχτυα ψαριών, κίνδυνος εμπλοκής», είπε.

Έτερος επιβαίνων είναι ο Βρετανός Χάμις Χάρτινγκ που ζούσε στο Ντουμπάι. Κατείχε τρία ρεκόρ Γκίνες, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης διάρκειας σε πλήρες βάθος ωκεανού με πλήρωμα πλοίου. Τον Ιούνιο του 2022, πήγε στο διάστημα με τον πύραυλο New Shepard της Blue Origin. Σε μια ανάρτηση στο Facebook το Σάββατο, δήλωνε «περήφανος» που ήταν μέρος της αποστολής του Τιτάνα στον Τιτανικό.

Ακόμη, μεταξύ των επιβαινόντων ήταν ο Σαχζάντα και ο Σουλεϊμαν Νταούντ, πατέρας και γιος, οι οποίοι άνηκαν σε μία από τις πιο εξέχουσες οικογένειες του Πακιστάν. Η εταιρεία τους, Dawood Hercules Corp, με έδρα το Καράτσι, ασχολείται με τη γεωργία, τα πετροχημικά και τις τηλεπικοινωνιακές υποδομές. Ο Σαχζάντα είναι επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ινστιτούτου SETI που εδρεύει στην Καλιφόρνια, το οποίο αναζητά εξωγήινη νοημοσύνη, και μέλος του παγκόσμιου συμβουλευτικού συμβουλίου στο Prince’s Trust International, που ιδρύθηκε από τον Βασιλιά Κάρολο Γ’ για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων.

Συμμετείχε στην πρώτη αποστολή ανάκτησης στον Τιτανικό το 1987 ενώ βρισκόταν στο Γαλλικό Ινστιτούτο Έρευνας και Εκμετάλλευσης της Θάλασσας και ήταν αρχηγός της αποστολής στην πιο προηγμένη τεχνολογικά κατάδυση στο ναυάγιο το 2010, χρησιμοποιώντας σόναρ υψηλής ανάλυσης και τρισδιάστατη οπτική απεικόνιση.

Τα πρώτα συμπεράσματα για το ναυάγιο

Ο Μάουγκερ, υποναύαρχος της Αμερικανικής Ακτοφυλακής, δήλωσε ότι είναι πολύ νωρίς για να πει κανείς πότε ο Τιτάνας καταστράφηκε. Οι ομάδες έρευνας είχαν σημαδούρες σόναρ στο νερό για περισσότερες από τρεις ημέρες στην περιοχή χωρίς να εντοπίσουν κάποιον δυνατό, βίαιο θόρυβο που θα είχε δημιουργηθεί όταν το υποβρύχιο κατέρρευσε.

Αλλά η θέση του πεδίου συντριμμιών σχετικά κοντά στο ναυάγιο και το χρονικό πλαίσιο της τελευταίας επικοινωνίας με τον Τιτάνα φάνηκε να υποδηλώνουν ότι η βλάβη συνέβη κοντά στο τέλος της καθόδου του την Κυριακή. Αναλύοντας τα ακουστικά δεδομένα, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ είχε εντοπίσει «μια ανωμαλία που συνάδει με μια κατάρρευση ή έκρηξη» κοντά στη θέση του υποβρυχίου όταν χάθηκαν οι επικοινωνίες του.

«Αν και δεν είναι οριστική, η πληροφορία αυτή μοιράστηκε αμέσως» με τους διοικητές της αποστολής έρευνας, δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος του Πολεμικού Ναυτικού σε δήλωσή του, την οποία επικαλείται πρώτη η Wall Street Journal. Η εφημερίδα, επικαλούμενη  αξιωματούχους της αμερικανικής άμυνας, ανέφερε ότι ο ήχος έγινε αντιληπτός από ένα άκρως απόρρητο σύστημα που έχει σχεδιαστεί για τον εντοπισμό εχθρικών υποβρυχίων.

Συνεχίζουν την συλλογή στοιχείων τα ρομποτικά σκάφη

Ο Μάουγκερ ανέφερε πως τα ρομπορικά σκάφη στο βυθό της θάλασσας θα συνεχίσουν να συλλέγουν στοιχεία, αλλά δεν ήταν σαφές αν θα είναι δυνατή η ανάκτηση των σορών των θυμάτων, δεδομένης της φύσης του ατυχήματος και των ακραίων συνθηκών σε αυτά τα βάθη. «Θα αρχίσουμε να αποσύρουμε το προσωπικό και τα σκάφη από τον τόπο του συμβάντος κατά τη διάρκεια των επόμενων 24 ωρών», δήλωσε ο ναύαρχος.

Η αναζήτηση είχε γίνει όλο και πιο απελπιστική την Πέμπτη, όταν αναμενόταν να τελειώσει το εκτιμώμενο απόθεμα αέρα του υποβρυχίου για 96 ώρες.

Η σαρωτική έρευνα κάλυψε περισσότερα από 10.000 τετραγωνικά μίλια ωκεανού. Την Πέμπτη, η ανάπτυξη δύο εξειδικευμένων ρομποτικών οχημάτων βαθέων υδάτων επέκτεινε την έρευνα περισσότερο στα βάθη του ωκεανού, όπου η τεράστια πίεση και το κατάμαυρο σκοτάδι περιπλέκουν την αποστολή.

Source: CNN

«Σχεδόν αδύνατο να βρεθούν οι σοροί των επιβαινόντων»

Ο υποναύαρχος Μάουγκερ είπε πως δεν μπορεί να επιβεβαιώσει εάν η αμερικανική ακτοφυλακή θα μπορέσει να ανασύρει τα πτώματα των πέντε επιβατών στο υποβρύχιο Titan. «Πρόκειται για ένα απίστευτα αδυσώπητο περιβάλλον», προσέθεσε.

Αξιωματούχοι ανέφεραν επίσης ότι πέντε μεγάλα κομμάτια εντοπίστηκαν ανάμεσα στα συντρίμμια γύρω από την τοποθεσία του Τιτανικού. Ανάμεσά τους, ένας κώνος μύτης, έξω από το κύτος πίεσης, και ένα μεγαλύτερο πεδίο συντριμμιών.

«Επιπλέον, ήμασταν σε στενή επαφή με τους Γάλλους και Βρετανούς γενικούς πρόξενους για να διασφαλίσουμε ότι είναι πλήρως ενημερωμένοι και ότι οι ανησυχίες τους αντιμετωπίζονται πλήρως. «Η μεγάλη υποστήριξη κατά τη διάρκεια αυτής της εξαιρετικά περίπλοκης επιχείρησης αναζήτησης ήταν ισχυρή και εκτιμήθηκε εξαιρετικά» τόνισε.

Το χρονικό της μοιραίας αποστολής

Ραγδαίες ήταν οι εξελίξεις όταν το Titan σταμάτησε να δίνει σήμα στο Polar Prince που βρισκόταν στην επιφάνεια. Ακολουθεί το χρονικό της αποστολής στο ναύαγιο του Τιτανικού που διοργανώθηκε από την OceanGate Expenditions:

Παρασκευή

Ξεκινά η αποστολή από τη Νέα Γη του Καναδά

Σάββατο

Το βράδυ ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρτινγκ, ένας εκ των πέντε επιβαινόντων, γράφει σε ανάρτηση: «Λόγω του χειρότερου χειμώνα εδώ και 40 χρόνια στη Νέα Γη, αυτή η αποστολή θα είναι πιθανότατα η πρώτη και μοναδική επανδρωμένη στο ναυάγιο του Τιτανικού το 2023. Μόλις άνοιξε παράθυρο ευνοϊκών καιρικών συνθηκών και θα επιχειρήσουμε την κατάδυση αύριο». Ήταν η τελευταία του ανάρτηση στο Facebook.

Κυριακή

11:00 (ώρα Ελλάδος): Το υποβρύχιο θα ξεκινούσε την κατάδυση του, αλλά καθυστέρησε σύμφωνα με την ακτοφυλακή

15:00 (ώρα Ελλάδος): Ξεκινά η κατάδυση στο ναυάγιο του Τιτανικού, σε βάθος 3.810 μέτρων. Αναμενόταν να φτάσει στον πυθμένα σε 2 ώρες

16:45 (ώρα Ελλάδος): Χάνεται η επικοινωνία μεταξύ του υποβρυχίου και του πλοίου που το μετέφερε

22:00 (ώρα Ελλάδος): Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο, το βαθυσκάφος έπρεπε να έχει αναδυθεί στην επιφάνεια. Κάτι που φυσικά δεν συνέβη

23:40 (ώρα Ελλάδος): Η Ακτοφυλακή ενημερώθηκε από το Polar Prince για την εξαφάνιση του βαθυσκάφους που κατευθυνόταν στο ναυάγιο.

Δευτέρα

Ξεκίνησαν οι έρευνες από αμερικανικά και καναδικά πλοία και αεροσκάφη, τα οποία έριξαν σημαδούρες με σόναρ εμβέλειας σχεδόν 4 χιλιομέτρων. Ζητείται συνδρομή εμπορικών πλοίων στην επιχείρηση.

Τρίτη

Εκδίδεται η ανακοίνωση από την οικογένεια του πακιστανικής καταγωγής επιχειρηματία Σαχζάντα Νταγούντ, ότι ο 48χρονος και ο 19χρονος γιος του βρίσκεται μέσα στο βαθυσκάφος.

18:00 (ώρα Ελλάδος): Η Γαλλία ανακοίνωσε ότι θα συνδράμει στις έρευνες, στέλνοντας το πλοίο Atalante με ένα ρομποτικό βαθυσκάφος

Τετάρτη

09:00 (ώρα Ελλάδος): Η αμερικανική ακτοφυλακή ανακοινώνει ότι ένα καναδικό αεροσκάφος ανίχνευσε υποβρύχιους θορύβους. Αμέσως ξεκινά από τους ειδικούς του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ η ανάλυση των ηχητικών σημάτων.

Το απόγευμα φτάνει το γαλλικό ερευνητικό πλοίο Atalante μεταφέροντας το ρομποτικό βαθυσκάφος.

Πέμπτη

14:00 (ώρα Ελλάδος): Το διαθέσιμο οξυγόνο στο υποβρύχιο εξαντλείται, βάσει των πληροφοριών της ακτοφυλακής. Η εταιρεία είχε ανακοινώσει πως το οξυγόνο θα επαρκούσε για περίπου 96 ώρες, βάσει των προδιαγραφών του. Βέβαια αυτό εξαρτάται από την απώλεια της ενέργειας στα βάθη του ωκεανού.

21:00 (ώρα Ελλάδος): Επιβεβαιώνεται ότι τα συντρίμμια που βρέθηκαν κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού ανήκουν στο βαθυσκάφος Titan.
22:00 (ώρα Ελλάδος): Τα συντρίμμια υποδηλώνουν καταστροφική αποσυμπίεση που οδήγησε στη διάλυση του βαθυσκάφους, ανακοινώνει η Ακτοφυλακή. Δεν υπάρχουν επιζώντες.